دستور العمل آزمایش بررسی خون مخفی در مدفوع

۱۳۹۳/۰۲/۲۹

دستور العمل آزمایش بررسی خون مخفی در مدفوع
سخنی با شما
بسیاری ازآزمایش های تشخیص طبی نیازمند رعایت مواردی از طرف شماست که اگر به خوبی رعایت شوند،به رسیدن نتایج درست آزمایشگاهی کمک شایانی می کند.
بطور مثال، شاید لازم باشد که در برخی از آزمایش ها از صرف غذا های خاص یا مصرف دارویتان برای مدت زمان کوتاهی به توصیه پزشک یا آزمایشگاه خود داری کنید. یا ممکن است در مواردی دیگر کشیدن سیگاریا عادات روزانه (فعالیت بدنی زیاد) را ترک نمایید. بنابراین همکاری شما با آزمایشگاه برای رسیدن به نتایج دقیقتراهمیت می یابد.
خونریزی های کوچکی که درلوله گوارش اتفاق می افتند، بطور معمول قابل مشاهده نیستند. بنا براین برای کشف آنها ازتشخیص آزمایشگاهی استفاده می شود. برای آنکه در بعضی موارد احنمال رویت خون در مدفوع کم است، این آزمایش در سه نوبت متوالی در روزهای متفاوت انجام شود.
توجه:
• از حدود ۷۲ ساعت پیش از آزمایش و در طی دوره جمع آوری نمونه از خوردن گوشت، تربچه وشلغم ،کلم و گل کلم، پرتغال ، موز ، انگور ، طالبی ،گرمک و به طور کلی ترکیبات اکسیدان خودداری کنید.
• خانم هایی که عادت ماهیانه دارند تا سه روز پس از پایان دوره فوق از انجام آزمایش خودداری کنید.
• ازحدود ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل ازمصرف داروهای آهن دارازقبیل قرص آهن، کپسول ففول وهماتینیک ،بعضی داروهای ضد دردها و ضد التهاب ها مثل؛ ایندومتاسین، آسپیرین، بروفن، کورتون ها و کلشسین و بعضی ویتامین ها از قبیل ویتامین C باید با نظر پزشک معالج، خودداری کنید.
• اگر دچارخونریزی لثه هستید به آزمایشگاه گزارش کنید.
نمونه گیری
• نمونه مدفوع باید در طرف مخصوص نمونه گیری آزمایشگاه جمع آوری شود.
• دقت کنید که نمونه مدفوع با ادرار یا آب آلوده نشود در صورت آلودگی ، نمونه گیری را تکرار کنید.