دستورالعمل اندازه گیری قند خون

۱۳۹۳/۰۲/۲۹

دستورالعمل اندازه گیری قند خون
سخنی با شما
بسیاری ازآزمایش های تشخیص طبی نیازمند رعایت مواردی از طرف شماست که اگر به خوبی رعایت شوند،به رسیدن نتایج درست آزمایشگاهی کمک شایانی می کند.
بطور مثال، شاید لازم باشد که در برخی از آزمایش ها از صرف غذا های خاص یا مصرف دارویتان برای مدت زمان کوتاهی به توصیه پزشک یا آزمایشگاه خود داری کنید. یا ممکن است در مواردی دیگر کشیدن سیگاریا عادات روزانه (فعالیت بدنی زیاد) را ترک نمایید. بنابراین همکاری شما با آزمایشگاه برای رسیدن به نتایج دقیقتراهمیت می یابد.

آزمایش اندازه گیری قند خون
آزمایشی که هم اکنون شما برای آن آماده می شوید نیاز به ناشتا بودن دارد . بدیهی است که آزمایشگاه باید مدت زمان دقیق و نحوه ناشتا بودن را به شما یاد آور شود. اما بطور اجمال منظوراز ناشتایی این است که :
– نباید در طی ۸-۱۰ ساعت پیش از انجام آزمایش غذا( هر ترکیب کالری دار مانند میوه، مایعات شیرین و … ) بخورید.
– بهتر است زمان را طوری تنظیم کنید که مدت ناشتایی (پرهیز) شما در شب باشد و برای صبح زود در آزمایشگاه برای نمونه گیری حاضر شوید
– نباید طی این مدت مایعات (غیر از آب) بنوشید. خوردن آب طبق عادت هر شخص اشکالی ندارد.
– نباید طی این مدت آدامس یا ترکیبات قند دار بجوید.
– نباید از شکلات های مختلف، شربت های سینه یا قرص های نرم کننده گلو استفاده نمائید.
– داروهایی را که پزشک برای انجام آزمایش تان قطع نکرده، مثل گذشته مصرف نمایید. (اما سعی کنید به آزمایشگاه مصرف آنها را یاد آور شوید.)
توجه شود که آگاه بودن آزمایشگاه از سوابق دارویی و بیماری شماست، در صورتی که بیماری خاصی دارید یا داروی بخصوصی مصرف می کنید به مسئول پذیرش آزمایشگاه اطلاع دهید.

دستور العمل قند خون ۲ ساعته:
سعی کنید آزمایش قند ناشتا و دو ساعته را در یک روز انجام دهید.
‌آزمایش قند دو ساعته
• پس از اینکه نمونه خون ناشتا از شما گرفته شد، صبحانه معمولی خود را میل کنید، و یا به جای صرف صبحانه،‌ ازآزمایشگاه بخواهید که قند خالص (۷۵ گرم) برای مصرف در اختیار شما قرار دهد.
• پس از آخرین لقمه صبحانه، ساعت را یادداشت کنید. نمونه گیری ۲ ساعت پس از ساعت مذکور انجام خواهد شد.
• در طی دو ساعت از خوردن هر نوع خوردنی و آشامیدنی ( بجز آب) پرهیزنمایید
• در طی این ۲ساعت از ورزش و پیاده روی خودداری نمائید.
• اگر نمی خواهید از قند خالص استفاده کنید، برای راحتی خودتان صبحانه را در آزمایشگاه میل نموده و تا زمان انجام آزمایش در ازمایشگاه بمانید.
• برای راحتی خودتان، آزمایش را اول صبح شروع کنید، واز انجام آن در ساعات دیرتر خودداری کنید.